Peter Breevoort & SuzyAnn van den Berg
Aan de Maas en Aan de Yangtsé
11 januari tot/met 10 februari 2003
Breevoort en Van den Berg bij HET PLAFOND
Peter Breevoort (1965) is volbloed schilder: hij maakt lyrische schilderijen in olieverf.
SuzyAnn van den Berg (1965) is digitaal beeldontwerper: zij ontwerpt boeken en (bedrijfs-)presentaties.
Zij werken samen in het project Aan de Maas: een serie van tien monumentale doeken van 2 x 2 meter als hommage aan de bedrijvigheid in de havens van Rotterdam. Op dezelfde manier ontstaat momenteel de serie Aan de Yangtsé – over de havens van Shanghai.
HET PLAFOND presenteert één van de voltooide doeken van Aan de Maas; een boekje over Aan de Maas naar ontwerp van Suzy Ann van den Berg met een tekst van Guus Vreeburg, waarbij ook de ontwerpen voor alle andere schilderijen uit die serie zijn afgebeeld; een aantal schetsontwerpen voor Aan de Yangtsé; en twee prints van digitaal uitgewerkte ontwerpen uit ieder van beide series. De presentatie kan op afspraak worden bezocht maar is, zoals bij HET PLAFOND gebruikelijk, ook direct vanaf de straat te bekijken, 24 uur/dag, 7 dagen/week.
Aan de Maas in Rotterdam
De havens van Rotterdam zijn in het verleden al vaak geschilderd en gefotografeerd. Breevoort en Van den Berg borduren daarop voort, op eigentijdse wijze. Ze bekijken de havens en de rivier niet vanaf de oever, vanaf de kant, maar vanaf het water zélf: vanaf een bootje fotografeerden ze tussen Brienenoord en Hoek van Holland schepen, kranen, containers, loodsen en kantoren, bruggen én de stad zelf. Die foto’s werden door Van den Berg digitaal bewerkt en samengevoegd tot tien ontwerpschetsen, die Breevoort vervolgens uitwerkte in olieverf, in brede pasteuze toetsen, op imposant formaat: 2 x 2 meter.
Deze serie is nu áf. Samen zijn de tien schilderijen bedoeld als beeld-fries op een speciaal ontworpen wand van 30 meter lang in de nieuwbouw van het Scheepvaart en Transport College, die momenteel verrijst op de Mullerpier naar ontwerp van Neutelings Riedijk Architecten in Rotterdam. Volgens Peter Breevoort “als hulde aan de haven en aan de schilderkunst, en als inspiratiebron voor de studenten die er hun opleiding volgen om de haven mede draaiende te houden.” Het project wordt ondersteund door grote bedrijven uit en rond de haven zelf. HET PLAFOND toont het schilderij Erasmusbrug (2001), gesponsord door het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten.
Aan de Yangtsé in Shanghai
In de zomer van 2001 voeren Breevoort en Van den Berg ook door de havens van Shanghai – net als Rotterdam trots op een grootste haven van de wereld. Gelegen aan de majestueuze Yangtsé Kiang (Gele Rivier), die bij Shanghai uitstroomt in de Chinese Zee, en aan haar zijrivier Huang Pu ontwikkelt Shanghai zich de laatste 20 jaar pijlsnel als economisch brandpunt van een nieuw China. Een verouderd haven- en industriegebied wordt getransformeerd tot de hypermoderne zaken- en communicatiewijk Pu Dong – letterlijk: de overkant – op een schaal waarbij de Kop van Zuid verbleekt: logisch ook, want met haar 16 miljoen inwoners is Shanghai 25 maal groter dan zusterstad Rotterdam!
Breevoort en Van den Berg voeren in Shanghai over de rivier vanaf de Bund – het prestigieuze rivierfront van de stad, in ouwe glorie hersteld – tot aan de monding van de Yangtsé – die daar zó breed is dat de overkant nauwelijks te zien is. Ze verbaasden zich al fotograferend over de enorme schaal van Shanghai en haar havens, over hóe internationaal-hetzelfde als in Rotterdam de haven-bedrijvigheid er is, en óók over hoe typisch Chinees die er uit ziet.
Momenteel werkt Van den Berg ook díe foto’s om tot digitale ontwerpen voor een nieuwe reeks olieverf-schilderijen door Breevoort. Het wachten is nu op bedrijven en instellingen – uit Rotterdam, en uit Shanghai – die hun naam willen verbinden aan dit nieuwe project. HET PLAFOND toont het als een work in progress.